بررسی زبان نمایشی در آثار اخوان ثالث و شفیعی کدکنی؛ عنوان بخش عملی: منیژه و بیژن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده منیژه گودرزی
- استاد راهنما منصور براهیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
زبان نمایشی یا دراماتیک از جمله عناصر بسیار مهم درآثار نمایشی است، که عموماً عملکرد آن را محدود به مواردی چون ساخت شخصیّت، پیش برندگی داستان، مشخص نمودن زمان و مکان، تطبیق با درون مایه، برقراری و باور پذیرکردن مجموعه روابط ،اطلاع رسانی درباره ی شرایط مفروض، ایده و غیره می شود، حال آن که توصیف زبان نمایشی بدون درنظرگرفتن شاخصه های مهمی، چون موقعیت، کنش و چندصدایی امکان پذیر نیست، چراکه زبان نمایشی رابطه ای یگانه با آنان دارد. دراین پژو هش سعی برآن است، تا زبان نمایشی از این زاویه نگریسته شود و همچنین ارتباط آن با شعر نو، مورد کنکاش قرار گیرد. فصل اول این رساله شامل تاریخچه نظری بحث، بررسی مفهوم دراماتیک و همچنین زبان نمایشی است. در فصل دوم نیز، ابتدا زبان نمایشی درایران و سپس بوطیقای شعر نو، که در واقع تحولی عظیم در ساخت شعری، دیدگاه شعر ،مفاهیم شعری، ترکیبات تازه ی شعری، افزودن پرسوناهای شعری، انتخاب زبان دقیق برای آنها و تغییر دید زیبای شناسی است، مورد بررسی قرار گرفته است. برهمین اساس در آخرین فصل این پژوهش گزیده هایی از دو تن از شاعران بزرگ معاصرایران، اخوان ثالث و شفیعی کدکنی، ارزیابی شده است.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل عنوان کتابها و سرودههای مهدی اخوان ثالث
عنوان اثر، نامی است که از سوی پدیدآورنده یا ناقد اثر بدان داده میشود. اهمیت عنوان، تنها از آن روی نیست که اثر را شناسنامهدار و از سایر عنوانها متمایز میکند، بلکه میتواند دال بر کیفیّت و اهمیت اثر از نظر بافت و ساخت نیز باشد. عنوان، نخستین نشانهای است که خواننده با آن مواجه میشود و از آنجا که بین عنوان و متن، ارتباط معناداری (بین ساختار و مفهوم) وجود دارد، خواننده از آن میتواند به محتوا...
متن کاملتأثیر حافظ بر ذهن و زبان شفیعی کدکنی
سنّت،اساس بنای استوار شعر است و هر شاعری متأثر از سنّت ادبی و اشعار پیشینیان است.این تأثیرپذیری در شعر برخی شاعران کم و در شعر برخی،پررنگ است.شفیعی از شاعرانی است که اشعار پیشینیان و جلوههای آن در شعر او پررنگتر از اغلب شاعران معاصر است.او به سبب دلبستگی به میراث کهن ادب فارسی،از شاعران پیشین متأثر شده است.در این میان،حافظ نقشی برجسته در ذهن و زبان شفیعیکدکنی دارد.شفیعی،شیفتة حافظ است و این ...
متن کاملنفوذ آثار خارجی در سرودههای اخوان ثالث
در سدة چهاردهم خورشیدی، ادبیات معاصر ایران تحولات شگرفی یافت و همسو با جریانهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر دستخوش تغییرات بسیار شد. بررسی نقش ترجمة آثار ادبی غرب، همچون رمانها و نمایشنامهها و اشعار، به منزلة یکی از جریانهای فرهنگی عصر جدید، میتواند دگرگونیهای ادبیات معاصر ایران را بهدرستی نشان دهد. در این میان، حتی شاعران معاصر ایران که رنگ ملی در سرودههای آنان بارزتر است، گاه از آثا...
متن کاملتحلیل و مقایسه نگرانی های انسان معاصر در اشعار مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شفیعی کدکنی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتأملی در زبان قصاید اخوان ثالث
اخوان ثالث، از شاعران بزرگ معاصر، هرچند در عرصة شعر فارسی به شاعری نوپرداز شهرت یافته است، بخشهای فراوانی از دفترهای شعری او را قالبهای گوناگون سنتی دربرمیگیرد. در این مقاله، سبک زبانی 32 قصیدة اخوان بررسی و تحلیل شده است تا نشان داده شود اخوان در این قالب سنتی تا چه حد به رعایت قواعد و ضوابط زبان کهن پایبند بوده است و چقدر از توانش زبانی خود و عناصر زبان امروز بهره گرفته است و درنهایت ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023